Koken en afscheidnemen... - Reisverslag uit Ko Samui, Thailand van mandy krogt - WaarBenJij.nu Koken en afscheidnemen... - Reisverslag uit Ko Samui, Thailand van mandy krogt - WaarBenJij.nu

Koken en afscheidnemen...

Door: mandy

Blijf op de hoogte en volg mandy

06 Juli 2013 | Thailand, Ko Samui

Tja, die foto s moeten jullie er nog maar even bijdenken/fantaseren.
Het blijft allemaal een beetje behelpen met vage Thaise computers die steeds overschakelen op Thais schrift (met allemaal rare kriebeltekentjes)
Hopelijk neemt Aiso wat dingen mee waardoor we met zijn ipad iets kunnen opladen.
Eerst maar eens ziens dat hij aankomt. Met een stopover van een hele dag in Dubai kan er nog van alles misgaan-bv in slaap vallen van alle werkvermoeidheid en de aansluiting missen...
Enfin, ik hoop er maar het beste van.
Emmeline is ondertussen ook vertrokken richting Phuket. Sinds gistermorgen dus niets meer gehoord. Geen antwoord op sms en mail, en natuurlijk ben ik weer vreselijk ongerust. Zal uiteindelijk wel een goede reden hebben en goed komen.
Zo heb je op reis weer hele andere beslommeringen.
Straks rond half 1 vanmiddag ga ik met boot en bus terug naar Bangkok om Aiso daar op dinsdagochtend van het vliegveld af te halen.
Morgen een dagje om uit te rusten en bij te komen, en maandag ga ik daar nog wat verkennen.
Lekker met wat boten varen en misschien nog een tempel bezoeken.
Gister in mijn eentje de grote Buddha tempel hier op Samui bezocht. Een lange warme wandeltocht maar wel bij zee. Je kan dan af en toe een duik nemen. Het water is echter helemaal warm (denk 28 gr)net alsof je een warm bad neemt.
De Buddha is ongeveer 12 meter hoog en van goud. Het voelt allemaal minder heilig en beladen dan in India. Het Bhoedisme lijkt een prettig geloof dat mensen gemakkelijk in hun allerdaagse leven kunnen inpassen.
Er staan overal soort minitempeltjes waar ze steeds drinken en hapjes eten neerzetten.
Dit is voor de goden bedoeld, maar als iemand er trek in heeft mogen ze het zo pakken. We zagen een arm iemand bij een aantrekkelijk hapje alles weghalen, en ook dieren weten de plekjes te vinden.
De beesten zien er meestal goed verzorgd uit, en het lijkt alsof ze van dieren houden. Bij Seven/elevens(moderne winkels met airco overal in Thailand waar je eten en drankjes kan kopen)liggen honden vlak voor de deuropening die steeds automatisch opengaat als er iemand binnengaat.
Slim om in deze hitte een erg koele plek te vinden. Iedereen stapt gewoon over ze heen.
De tegenstellingen van modern en ongeveer prehistorisch zijn vreemd, maar hebben wel hun charme. Je kan hier in vele omgevingen verkeren, zelfs negeren hoe rommelig en arm het af en toe is.
Dat doen denk ik de mensen in de super resorts.
We waren daar twee dagen geleden op de fiets langsgekomen.
Je ziet dan alle moderne winkels,mac donalds, starbucks etc. De toeristen daar worden in superluxe tuinen en huizen verzorgd.
Wij waren blij dat het bij ons allemaal wat gewoner en rustiger is. Hier heb je de Thaise markt waar we met de Thaise mevrouw van het Hostel onze spullen voor het koken gingen kopen. Achterop haar scooter gepropt gingen we langs allerlei mensen. Met onze bijdrage steunden we denk ik een hele thaise gemeenschap.
Maar we zouden dan wel gelijk ook zelf te eten hebben.
We maakten drie gerechten-natuurlijk met veel cocosmelk.
Als je de juiste spullen hebt is het niet echt moeilijk, dus we gaan in Nederland op zoek.
Ik heb ook een engels kookboekje gevonden, dus we kunnen nog experimenteren.
Het was een leuke afsluiting van onze reis samen door Thailand, we aten met de eigenaars van het Hostel. Een stel van 24 en 25 (engels en amerikaans)die dit pas begonnen waren. Bijzonder dat je ook dit soort keuzes kan maken.
Er zijn erg veel buitenlanders die hier iets beheren. We zitten vaak bij een restaurant dat we erg gezellig vonden-bleek dus nederlandse eigenaren te hebben. We konden er aardig wat boeken meepikken!