Fietsen door Hoi an - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van mandy krogt - WaarBenJij.nu Fietsen door Hoi an - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van mandy krogt - WaarBenJij.nu

Fietsen door Hoi an

Door: mandy

Blijf op de hoogte en volg mandy

31 Juli 2014 | Vietnam, Hoi An

We verbleven 2 volle dagen in Nha trang, en werden door de Vietnamese meisjes van de receptie steeds bij binnenkomst met soort kattenmiauw begroet met “Hi Mandy and Emmeline”-How was your day/diner/visit?. Ook als we ergens heen gingen moesten we alles uitleggen, en kregen dan vaak een streng advies. Wel volgden we dat maar braaf op, want natuurlijk bleek al snel dat ze gelijk hadden. Gelukkig is Emmeline erg goed in geduldig en liefjes te reageren op al dat onechte gemiauw. Ik krijg er een beetje de kriebels van, maar zal er aan moeten wennen. Het is ook handig dat door al hun bemoeizucht de reis vanzelf geregeld raakt. Als je bedenkt waar je naar toe wilt, gaan ze bellen, en een half uur later is het vaak rond.

Zo werden we in de avond opgehaald bij het hostel en in de stromende regen ongeveer een taxi ingeduwd. We kregen allemaal een Vietnamees hoedje op ons hoofd om “droog’’ te blijven en werden naar de nachtbus gebracht die ons( in 11 uur!! )naar Hoi An zou brengen.
Er zijn een soort stapelbedjes in zo`n bus. Gemaakt voor Vietnamezen dus lekker klein en krap. Maar ik kon er net in, Emmeline moest een beetje over de rand bungelen. Gelukkig had ik nog mijn slaappil. Dit leek mij wel een voldoende aantal uren om te overbruggen. Super oplossing, want ik merkte weinig van de nacht en kwam zonder hoofdpijn s`ochtends om 7 uur aan in Hoi An. Er stond ons al iemand van het hotel op te wachten. Tot onze verbazing met een klein brommertje waar al onze rugzakken/tassen en wij zelf achterop moesten. We konden er wel om lachen, en binnen een kwartier kwamen we bij het erg Vietnamese hotel. We kregen gelijk ontbijt en konden rond 9 uur op onze kamer om te douchen.

Dit keer een enorme kamer met ouderwetse inrichting balkon en zelfs bad. Beneden hebben ze een soort binnenzwembadje. Klinkt goed, maar in werkelijkheid bleek het pal naast een bouwplaats te zijn waar constant geklop en geboor is. Het zal dus vroeg opstaan gaan worden. Geen probleem eigenlijk want er is veel te zien hier. Het is een havenstadje van de werelderfgoed lijst. Het lijkt wel openlucht museum op zijn Vietnamees. Schattige straatjes zonder verkeer (een verademing). Je mag wel fietsen, en grappig genoeg zie je hier dus allemaal Nederlanders op de fiets. Er zijn ontelbare tempels en musea. Nu hadden we in Nha Trang al een Cham tempel bezocht (van een religieuze minderheid die een heel aparte religie heeft). Het is bijzonder om alle religieuze verschillen met Thailand en India te zien van gebruiken en uitingsvormen. Iedereen heeft een soort huistempeltje, en vroeg in de avond offeren ze op straat snoepjes/fruit/rijst. Ook bloemen spelen een grote rol. Je ziet hier winkeltjes en stalletjes met bloemen, en in elk huis staan verse bloemen.

Op onze Vietnamese fiets hebben we al tochtjes gemaakt, en het voelde erg Nederlands om met flinke vaart overal doorheen te rijden. Emmeline had vanmorgen een slechte start toen ze struikelde over een stoeptegel en gelijk een flink bloedende open teen had. Ik ging op zoek naar een apotheek voor pleisters en desinfectiespul. Duurde natuurlijk eindeloos voor ik de benodigde spullen had gevonden. Maar toen ik terug kwam bleek ze al door ridderlijke Vietnamese jongen op een terrasje te zijn verbonden. Die jongen kon zijn geluk niet op dat hij zo`n belangrijke rol kon spelen. Maar we konden weer verder.

Het strand is met fiets 3 km, en als we helemaal oververhit zijn van het bekijken en fotograferen van de oude binnenstad ploffen we daar op de klaarstaande bedden met palmblad parasol. Het is een tropisch strand met warme zee en hoge golven. Overal staan gillende Vietnamese vrouwtjes die willen dat je bij hun plekje zal neerstrijken. Hebben ze je echter eenmaal gevangen, dan laten ze je wel met rust (als je maar eten en drinken bij ze besteld).
We vinden het hier zo leuk, dat we nog maar een extra nachtje blijven. De volgende reis naar Hue is maar een paar uur, gewoon overdag met een bus.

  • 31 Juli 2014 - 13:14

    Dana:

    Erg leuk om zo weer een beetje mee te reizen! Ik moet zeggen dat het me een stuk vriendelijker en schoner in de oren klinkt dan India. Misschien maar eens overdenken om ook eens zoiets te doen. Wat nieuwe indrukken en sferen opdoen lijkt me wel wat. Europa is ook heel mooi, maar erg bekend inmiddels.
    Gisteren heb ik Ilse en Jindra nog op de valreep weggebracht. Ze hadden net de bus gemist en ik had toch toevallig vrij. Heb ze gelijk maar even doorgereden naar Schiphol. Ils was hartstikke moe en had weer niet geslapen en had veel pijn gehad de afgelopen dagen, dus wel zo fijn dat je dan niet allerlei gedoe én gesjouw hebt met openbaar vervoer.
    Kreeg vanmorgen een berichtje dat ze rond half 3 in het appartement waren aangekomken. Het zag er op het eerste gezicht mooi en gezellig uit. Ze zitten in Fethye, Turkije. Ben benieuwd hoe ze dat bevalt, het is voor hen de eerste keer.
    Zou je alstjeblieft wat van die lampionnetjes voor me mee kunnen nemen? (stuk of 4 in verschillende kleuren en vormen) Ik vind ze echt superleuk!! Vooropgesteld dat ze in je bagage nog passen natuurlijk.
    Voor de rest hier alles zijn gangetje. De studiestress voor Ed is even van de baan. Hij had een 9 voor zijn eerste tentamen! Zelf zit ik in een afvaltraject sinds 8 juli. Mijn bloeddruk was weer veel te hoog en diezelfde dag dat ik van de dokter kwam heb ik de knop omgezet. Ben inmiddels 6 kg kwijt. Nu nog de resterende 9, maar dat gaat goedkomen, want ik zit er lekker in.
    Voor de rest geen nieuws, oh ja, mijn fiets is gestolen! Hier voor de deur. Gelukkig verzekerd, dus ik krijg een hele nieuwe! Ondanks dat het een domper is en gedoe qua regelen, is het ook wel weer heel leuk om een nieuwe fiets te krijgen. 'Ieder nadeel, heb zijn voordeel" (-;
    Tot zover de Milanenhorst nieuwsflits. Veel plezier nog meisjes en tot het volgende reisverslag maar weer!
    xxx Dana

  • 31 Juli 2014 - 13:17

    Dana:

    Voor de rest wil ik iedereen die dit verslag leest, oproepen om ook af en toe te reageren. Ik weet uit eigen ervaring hoe leuk het is om de reacties v.h. thuisfront te lezen...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

mandy

Actief sinds 21 Juni 2013
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 24320

Voorgaande reizen:

09 Juli 2016 - 09 Augustus 2016

Peru in vogelvlucht

27 Juli 2015 - 01 September 2015

Omweg naar Bali

23 Juni 2014 - 20 Augustus 2014

Vietnam

21 Juni 2013 - 20 Juli 2013

Naar Thailand!

24 Juni 2013 - 24 Juni 2013

Chillen in Bangkok....

Landen bezocht: