Tijdreizigers - Reisverslag uit Lima, Peru van mandy krogt - WaarBenJij.nu Tijdreizigers - Reisverslag uit Lima, Peru van mandy krogt - WaarBenJij.nu

Tijdreizigers

Door: Mandy en Emmeline

Blijf op de hoogte en volg mandy

11 Juli 2016 | Peru, Lima

Terwijl het bij jullie 7 uur later is en de dag al bijna om is, duurt onze eerste dag in Lima nog even voort.
Na een mega vliegreis waarin je het gevoel hebt terug te reizen in de tijd, kwamen we om 12 uur s`nachts helemaal gaar in Lima aan.
Een heerlijk gevoel dat er dan iemand met een bordje Mandy van der Krogt staat en je dus regelrecht in een taxi kunt stappen.
Na alle stress van overstappen en proberen om Amerika in te komen was de douane van Peru heel relaxed.
Emmeline kreeg zonder moeite een stempel voor 90 dagen, en we hoefden niet eens onze vingerafdruk te geven.
Dat was in Miami wel anders, we moesten daar bij een automaat zelf foto`s en vingerafdrukken laten maken om dan pas door douane te mogen.
Emmeline bleek daar geen talent voor te hebben. Terwijl honderden mensen in rap tempo langs de automaten gingen stonden wij er na een kwartier nog. We kregen er de slappe lach van wat ook niet echt hielp.
Je moest je vingers in een bepaalde positie op schermpje plaatsen wat met hulp van beambte uiteindelijk lukte.
Het reizen met British Airways ging vlot, maar de vliegtuigen waren beetje ouderwetse gevallen met televisieschermpjes van wel 20 jaar geleden. (films ook...)
Emmeline had vegetarische maaltijden aangevraagd, maar die bleken veganistisch te zijn. Erg gezond dus, maar met zoveel uren vliegen werd dat wel een beetje hongerlijden. Terwijl de andere mensen calorierijke toetjes en taartjes kregen hadden wij een paar schijfjes appels en doosje rozijnen.
Mocht je dus al diëtend op reis willen dan is een reis naar Lima met vega eten aan te raden.
Ondertussen halen we onze schade in Lima weer een beetje in. Vanmorgen kregen we in het hostel een goed ontbijt. De mensen van het hostel zijn heel aardig, combineren alle baantjes met elkaar. De beveiliger maakt het ontbijt en speelt voor taxi.
Het is heel opvallend dat er in elke straat veel beveiligers lopen met geweren. Ook het hostel zit helemaal op slot terwijl het in onze ogen een keurige rustige wijk in Miraflores is.
Ik ga het verhaal nu verder aan Emmeline doorgeven-we liggen uitgeteld op onze bedden en gaan zo aan de borrel op het dakterras (weer is 20 gr. maar wel bewolkt).

Vanuit een onderuit gezakte bedpose nog een kleine update van mij, volgende keer een uitgebreidere, die jetlag is ondertussen ook behoorlijk geland.
Na het ontbijt hebben we onze wijk Miraflores verkend (dat is ook het enige waar we vandaag aan toegekomen zijn terwijl we echt een eind gelopen hebben, Lima moet enorm zijn), we zijn in een relaxed tempo van koffietentje naar koffietentje gedribbeld en kwamen uiteindelijk in een park terecht waar het wemelde van de katten. Een Peruaan vertelde ons dat ze bij de kerk hoorden die erachter lag en omdat Peruanen blijkbaar enorme dierenliefhebbers zijn (je kan hier koekjes voor je hond bij je kopje koffie kopen) denkt niemand eraan om ze af te maken. Het resultaat is dat iedereen op bankjes met een kat op schoot zit te knuffelen, goeie stresstherapie wel. Na het kattenpark zijn we doorgewandeld naar de zee en zagen we beneden (Lima ligt op een soort heuvel, het is nog best een klimmetje om beneden bij de zee te komen) surfers in het water liggen en de paragliders voorbij zweven. Het geeft wel een beetje een bevreemdend effect, omdat je zo'n eerste dag zelf voor je gevoel ook nog een beetje rondzweeft.
De eerste indruk van Lima is goed, de winkelstraten ogen allemaal heel modern, georganiseerd en schoon. Het straatbeeld doet ons wel erg aan Amerika denken met brede boulevards, enorme flats en veel fastfoodketens. Maar na vier Aziatische zomers moeten we ook wel een beetje schakelen, de sfeer die hier hangt is nog niet echt te vergelijken met iets dat we al kennen. We zijn wel erg benieuwd in hoe verre Lima een bubbel is en hoe anders de sfeer en omgeving zal zijn wanneer we meer het binnenland intrekken.
Echt veel van de Peruaanse keuken hebben we nog niet ontdekt, we zijn vanmiddag voor lunch in een hummusbar neergeploft, maar we hebben wel het hele assortiment in de supermarkt even besnuffeld. Ze hebben een complete afdeling soorten, kleuren en maten aardappelen an sich, ondefinieerbaar fruit en veel soorten bonen en (zwart) mais. Nog geen cavia's aan het spit gespot, maar aan de menu's hier te zien zijn het enorme carnivoren.

Deze week meer!

• 12 Juli 2016 - 13:16

Selma Noort:

Spannend! Veel plezier!

• 12 Juli 2016 - 14:21

Manuela:

Leuk te lezen over de liefde voor dieren die ze daar hebben!
    Hopelijk zijn jullie snel uit gejatlaggerd en kunnen jullie gaan genieten van de ervaring!
    Heb je de foto's met de camera gemaakt?

Liefs! M&M

• 14 Juli 2016 - 23:30

Ton:

mooi gezegd "waarin je het gevoel hebt terug te reizen in de tijd". jullie vlogen naar het westen waar het vroeger is dan hier. en wsl zien jullie veel uit eerdere tijden.
    maak er een mooie ervaring van en geniet van wat je ervaart.